Pagina's

vrijdag 23 maart 2018

PanPastel stap voor stap met Studio Light

Beste volgers, 

Graag laat ik jullie aan de hand van veel foto's zien hoe mooi je kunt kleuren met PanPastel. Je krijgt er echt prachtige resultaten mee. PanPastel is en blijft een veelzijdig product waar je alle kanten mee op kunt. 


Hier laat ik je alvast een gedeelte zien van de kaart die ik gemaakt heb. Onder elke foto zal ik schrijven hoe ik te werk gegaan ben. Eerst heb ik even zelf twee bloemetjes ingekleurd zodat ik nog duidelijker de stappen uit kan leggen.


Je brengt met een acryl penseel een basislaagje aan met de kleur 220.5 Hansa Yellow. Begin altijd op de plaatsen waar je de meeste schaduw wilt hebben. Werk van donker naar licht. 


Je brengt alle kleuren aan met penseeltjes. Voor de volgende stap breng je kleur aan maar net niet tot bovenaan met kleur 280.5 Orange. Op deze manier houd je bovenaan het blad de lichtste kleur. Ik zie dat het doosje met de kleur wat lichter op de foto overkomt dan in de werkelijkheid, mijn excuses hiervoor. 



Belangrijk: Fixeer niet tussen het kleuren door want dan kan de PanPastel zich niet meer mengen met de onderliggende kleurlaag. Voor het kleuren van deze bloemen wil ik juist dat de kleuren zich mengen. Voor dit derde laagje breng je de kleur aan 340.5 Permanent red. Je ziet op de foto dat de kleur maar heel subtiel veranderd. Dit is exact wat ik wil. Met penselen kun je fijn werken met maar een kleine hoeveelheid van de kleur.  Zo bouw je deze steeds verder op. 


We zijn er nog niet hoor! Nu ga ik met een heel fijn penseeltje en een heel klein beetje water wat accenten, oftewel heel dunne streepjes, aanbrengen op de tulp. Ik begin met de kleur 280.5 Orange.
Doop je penseeltje in het water en neem weer wat van het vocht op met bijvoorbeeld een stukje keukenrol. Dan neem je vanuit de zijkant van je pannetje een heel klein tipje PanPastel op. Lukt het de eerste keer niet herhaal dit dan. Het kan even een kwestie van oefenen zijn maar het resultaat is zoveel mooier!


Bovenstaande stap herhaal ik met kleur 340.5 Permanent Red.


Ik herhaal de stap zelfs nog een keer met de kleur 340.1 Permanent Red Extra dark. Hierdoor wordt het contrast in je tulp nog net wat groter.


Nadat ik op deze manier mijn tulpen gekleurd heb, spray ik mijn werk in met een laagje fixatief.
 Nu ga ik starten met de bladeren. 
Mijn eerste laagje heb ik weer droog gekleurd met een penseeltje in de kleur 680.5 Bright Yellow Green. 


Laagje twee is aangebracht in de kleur 660.5 Chrom. Oxide Green. Weer allen op de plaatsen waar je wat meer schaduw wilt hebben. Het is hier misschien nog niet zo heel goed zichtbaar maar dat komt op de volgende foto. 


Laagje drie aangebracht. Nu is het al wat beter zichtbaar. Dit heb ik gedaan met de kleur 660.3 Chrom. Oxide Green Shade. 


Om deze laatste kleur nog wat meer te accentueren, heb ik ook met een heel klein beetje water zoals verder naar boven beschreven, de kleur Chrom. Oxide Green Shade 660.3 aangebracht.
Neem altijd kleine tipjes met je penseel aan de zijkant van je pannetje op en maak deze niet te nat.
Na deze stap kun je het beste even opnieuw je werk fixeren.


We zijn klaar om de achtergrond te gaan maken. Ik heb eerst een stempelafdruk gemaakt op masking paper. Deze uitgeknipt en op mijn tulpen geplakt. 


Ik gebruik nu mijn ovale PanPastel spons en breng hiermee op de achtergrond wat van de kleur 560.5 Phthalo Blue aan. 


Breng op een mooie achtergrondstempel Versamark aan. Zorg ervoor dat je masking paper nog op je stempelafdruk blijft zitten. Nu breng je over de Versamark opnieuw de kleur 560.5 Phthalo Blue aan. 


Nu mag het masker eraf! Kijk eens wat een mooi resultaat. Maar we gaan gewoon nog even verder hoor! Nu met een penseeltje wat van de kleur 560.5 Phtahlo Blue wat rondom de bloemen en de bladeren voorzichtig wat schaduw aanbrengen. 


Bovenstaande herhaal ik nog een keer met een net wat donkerder kleur PanPastel 520.1 Ultra Blue extra dark. Hierdoor komt de tulp nog wat meer "los" van de achtergrond. Na deze stap opnieuw even je werk fixeren. 


Maar we gaan nog een stapje verder! 


Pak een mooie tekststempel voor je achtergrond. Belangrijk: Plak je masking paper even terug! 
Druk met je masking paper op je tulpen met Archival ink, in dit geval Cobalt, op een paar plaatsen een stempelafdruk af.


Kijk toch eens wat een mooi resultaat dit geeft!


Ik heb de kaart nog gemat op donkerblauw cardstock en deze op een dubbele kaart geplakt. 
Zelf ben ik heel blij met het resultaat. Ik heb geprobeerd de post zo te schrijven dat je er gelijk zelf mee aan de slag kunt. Alle stempels die ik gebruikt heb komen uit de collectie van Studio Light. Heel veel plezier met PanPastel en tot de volgende blogpost!





2 opmerkingen:

  1. Hoi Yvonne , wat een prachtige kaart en mooie kleuren , maar wat ook een geweldige uitleg ,waar je iets aan hebt. Ik heb even op je blog rondgekeken , ook een hele mooie blog , met veel inspiratie
    Zou je ook een kijkje op mijn blog willen nemen en eventueel willen volgen? Staat nog niet zo heel veel op , maar dat komt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig! En zo fijn je uitleg erbij!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat lief dat je de tijd neemt om mijn blog te bekijken en een reactie achter te laten! Ik lees ze met veel plezier!
liefs Yvonne