Pagina's

zondag 8 juli 2018

PanPastel en Ricepapier

Hallo allemaal,

Was ik toch helemaal vergeten deze post op mijn eigen blog te plaatsen. 
Hierbij alsnog!

Recent mocht ik samen met Alice Huisman een te gekke workshop geven, met PanPastel in combinatie met rice papier, bij Doe@ding. We hebben ontzettend veel leuke reacties ontvangen en veel vragen. 
Daarom voor iedereen die het nog eens terug wil lezen of die  niet aanwezig kon zijn op deze Mixed Media proeverij de werkwijze.
Uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. 


In tegenstelling tot het weekend heb ik deze keer ander papier gebruikt. Het weekend hebben we gewerkt op papier van Schut, het rode blok. Geweldig fijn om op te werken met PanPastel. 
Deze keer wilde ik graag werken in een Journal. 
Ik heb gewerkt op het papier uit het Journal van Art by Marlene, dit papier is wat groffer maar ook erg leuk om op te werken met PanPastel. 
Je papier keuze is afhankelijk van het resultaat dat je wilt gaan bereiken. 

Okay, laten we gaan beginnen!


Kies wat kleurtjes PanPastel die jij mooi vindt en waarvan je vindt dat ze mooi bij je rice papier passen. Hiermee ga je de ondergrond maken.


Uit de PanPastel set Diny's favorites heb ik de volgende kleurtjes gekozen:
580.5 Turquoise
430.5 Magenta
470.5 Violet
Met een ovale spons breng je de kleurtjes verdeeld over je pagina aan. 
Zet dun op. Meerdere laagjes over elkaar geeft uiteindelijk een mooier effect dan één dikke laag. Wat ontzettend prettig werkt om je kleuren nog makkelijker aan te brengen en te mengen is de colorless blender. Voor mij onmisbaar.

Fixeer hierna je pagina. 
Ben je tevreden dan gaan we door naar de volgende stap.


Pak wat leuke stencils die je wilt gebruiken, VersaMark  en een dauber. 
Leg het stencil op je pagina. Met de dauber breng je nu VersaMark aan. Haal je masker weg en ga al deppend met je PanPastel spons over de ondergrond heen. Aan je gebruikte spons zit meestal nog voldoende PanPastel om dit te doen. Zo niet dan kun je er altijd wat bij pakken. 
Ga pas draaien nadat je de deppende beweging hebt gemaakt, zodat je niet je VersaMark uit smeert over je pagina, dat zou zonde zijn. 


Met masker nummer twee herhaal je bovenstaande stap. 
Gebruik je nog een masker? Dan herhaal je dit nog een keer. 
Uiteraard kun je dit ook met stempels doen, mocht je geen stencils hebben.
Het resultaat is hetzelfde.



Nu we toch zo lekker bezig zijn nog maar een stencil erbij en de stap nogmaals herhalen. Fixeer je werk opnieuw.


Pak je rice papier en een waterpenseel. Zorg ervoor dat deze gevuld is met water. Het rice papier scheurt namelijk gemakkelijker als je om je figuur een nat lijntje trekt en dan scheurt. Doe dit stukje voor stukje. Zoals je hieronder op de foto kunt zien en dan scheuren, zo ga je verder tot je een hele afbeelding hebt. Kom je bij een wat dikkere vezel, knip deze dan even door.


Goed heb je alles gescheurd wat je wilde hebben dan plaats je deze op je pagina en kijkt hoe je wilt dat het gaat worden. 


Ben je eruit? Ga dan alles op zijn plaats lijmen met een matte medium. Breng deze eerst aan op je ondergrond waar je afbeelding wilt gaan plakken. Daarna nog een laagje erover heen. Je hoeft niet bang te zijn dat dit gaat vlekken op je PanPastel. Als het droog is zie je er helemaal niets meer van!


Alles vast gelijmd, laat het dan aan de lucht drogen of droog het met een heattool. Je papier kan dan een beetje krom trekken maar dat komt wel weer goed. Ik legt het vaak nog even onder een stapeltje boeken of iets dergelijks. 


De uitstekende randjes van het rice papier knip je weg met een schaar of je schuurt ze weg. Combinatie van beiden kan natuurlijk ook. 


Tijd om wat leuke stempels erbij te gaan pakken met bijpassende kleurtjes inkt. 


Ik heb diverse stempels gebruikt uit de nieuwe collectie van Miranda van den Bosch, uitgebracht door Studio Light. Met rice papier vind ik het leuk om pas te gaan stempelen als het vastgeplakt zit.
Zo kan ik er lekker overheen stempelen en wordt het meer één geheel. 


De inkt kleurtjes per stempelset zoals ik ze deze keer gebruikt heb. 


Na het stempelen gaan we nog even lekker spetteren met een witte Molotow marker. 


In de cirkels heb ik met mijn vinger een klein beetje gesso aangebracht. Rondom nog wat streepjes/stippeltjes met de Molotow marker. 

Dit is dan mijn uiteindelijk pagina geworden. Hoop dat jullie met deze uitleg lekker zelf aan de slag kunnen. Heel veel plezier!


Zo zie je maar weer wat je allemaal kunt doen met PanPastel. Voor mij een onmisbaar kwaliteitsproduct waar ik erg graag mee werk. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat lief dat je de tijd neemt om mijn blog te bekijken en een reactie achter te laten! Ik lees ze met veel plezier!
liefs Yvonne