Pagina's

vrijdag 23 november 2018

PanPastel en Emanuelle Colin

Beste bloglezers, 

Leuk dat jullie er weer zijn en de moeite nemen om deze post te lezen! 
Het afgelopen jaar heb ik diverse workshops mogen geven met PanPastel waar ik natuurlijk best heel trots op ben! Dat is wel zo ontzettend leuk om te mogen doen. 
Een van de dingen die we dan doen is een mooie kleurplaat van Emanuelle Colin in kleuren. 
We doen dit dan ook echt alleen met PanPastel. Om te laten zien dat dat ook kan zonder dat je verder andere kleurmiddelen nodig hebt om er iets moois van te maken. 
Ik laat je eerst het eindresultaat zien. 


We gaan beginnen. Als eerste start ik met het kleuren van haar huid.


Deze keer gebruikte ik de twee volgende kleurtjes als basis: 
740.8 Burnt Sienna Tint
380.3 Red Iron Oxide Shade
Op een later moment heb ik er nog wat 430.3 Magenta Shade aan toegevoegd. Ik laat het je hieronder zien. 

  
Ik begin met het aangeven van de schaduwplaatsen, die overigens al aangegeven staan op de kleurplaat, met een klein beetje 380.3 Red Iron Oxide Shade. 


Dan neem ik wat van de colourless blender op met mijn tool en daar bovenop neem ik nog wat kleur op van 740.8 Burnt Sienna Tint. Door het opnemen van de colourless blender, mengt het niet alleen veel gemakkelijker maar ook glijdt je tool veel gemakkelijker over het papier.  De colourless blender is voor mij echt onmisbaar bij het kleuren of het maken van achtergronden met PanPastel. 


Herhaal bovenstaande stappen tot je tevreden bent. Eigenlijk zie je dat pas echt als je de haren en de bloemen gekleurd hebt. Vaak ga ik op een later moment weer even terug naar het gezicht. 


Nu de mooie bloemen op haar hoofd. Ik begin met het aanzetten van de donkerste kleur, in dit geval is dat 430.3 Magenta Shade op de schaduwplaatsen.


Als tweede zet ik net iets verder dan de eerste kleur, 430.5 Magenta erop. 


Als laatste heb ik de lichtste kleur aangebracht. 403.8 Magenta tint. Hierdoor werd de bloem een stuk lichter en ben ik de bovenstaande twee stappen gaan herhalen. 



Ook hierbij gebruik ik regelmatig de colourless blender. 


Op een paar plaatsen wilde ik de kleur nog wat dieper hebben. Dit doe ik door een heel fijn penseeltje te gebruiken, deze met een klein beetje water bevochtigen en wat PanPastel op te nemen langs de rand van mijn doosje. Dit doe ik omdat je met water je PanPastel soort van fixeert. Neem ik alleen langs de rand met vocht wat PanPastel op dan is dat geen enkel probleem en kan ik mijn PanPastel ook nog heel goed blijven gebruiken met mijn sponzen. 


Nog even een plaatje van beide bloemen. 


Aan de slag met de bladeren. Ik heb de volgende kleurtjes gebruikt,
220.1 Hansa Yellow Shade Ex. dark
220.3 Hansa Yellow Shade
220.8 Hansa Yellow Tint
660.5 Chrome Oxide Green

Van sommige kleuren gebruik ik echt maar een heel klein tipje. Op gedeeltes waar ik het wat lastiger vind om met een tooltje te werken doe ik dit met penseeltjes. 


Tussendoor bedacht ik me opeens dat ik ook wat van de kleur uit de bloemen, 430.3 Magenta Shade in het gezicht op de schaduwplaatsen wilde hebben. Daar ook heel subtiel wat van deze kleur aan gebracht. 

Goed weer verder met de bladeren.


Uiteraard ook nog een kleurtje op de haren. 



Als basislaagje op de haren bracht ik heel licht aan 380.5 Red Iron Oxide.


De tweede kleur voor het volgende laagje is 380.3 Red Iron Oxide Shade. 


Als laatste bracht ik nog wat accentjes aan met 380.1 Red Iron Oxide Extra Dark. 
Natuurlijk kun je nog veel langer doorgaan met je kleurplaat. Je ziet toch steeds weer iets waarvan je denkt daar wil ik nog wat extra's! Wie weet misschien ga ik dat nog wel doen of een mooie kleur op de achtergrond aan brengen. Maar voor vandaag laat ik het hierbij. 


Ik hoop dat je hebt genoten van deze post en dat je nu lekker zelf een van je kleurboeken pakt en er nu heerlijk mee aan de slag gaat!

liefs en een fijne dag,



1 opmerking:

Wat lief dat je de tijd neemt om mijn blog te bekijken en een reactie achter te laten! Ik lees ze met veel plezier!
liefs Yvonne